سرمشق توسعه سیاستگذاری اقتصاد دانش و جامعهی دانش
{ سیاستگذاری اقتصاد دانش و جامعهی دانش}
در مقالهای بسیار ارزشمند با سر نام «برندگان و بازندگان اقتصاد دانشبنیان» نویسندگان با مدلسازی ریاضی چندوجهی که چارچوب مفهومی آن در نمودار آمده است دربارهی بستههای سیاستگذاری برای رشد فراگیر پژوهش نمودهاند. این پژوهش بر اساس تحلیل تعادل عمومی قابل محاسبه در کرهی جنوبی است. آنها ضمن تائید این که پیشرفت فناوری عامل محور، به معنای نوآوریهای کاراندوز و مهارت محور، باعث ازدیاد بیکاری و گسترش نابرابری میشوند، کوشیدهاند بر پراکندگی سیاستگذاری در این زمینه، فائق آیند. جالب توجه این که بهرغم تفاوت کامل رویکرد این پژوهش با پژوهش در زمینهی اقتصاد سیاسی، نتایج دو پژوهش دربارهی ازدیاد بیکاری و نابرابری در صورت تفوق «سرمایهی دانش» بر «کار دانش» یکسان است. در سالهای اخیر بسیاری از کشورها مجموعهای از سیاستها، از آن جمله سیاسـتهای کارآفرینی، را در دستور کار نهادهاند تا بر آثار منفی نوآوریهای فناورانه فائق آیند. زیرا دریافتهاند که علل اصلی رشد بدون ایجاد اشتغال و گسترش نابرابری، تغییرات فناورانهی عامل محور است. تحقیقات پیشین نشان دادهاند که ازدیاد نابرابری درآمدی یکی از چالشهای پرفشاری است که مقابل کشورهای توسعه یافته و توسعه یابنده قرار گرفته است. در نتیجه تصمیمسازان با این پرسش روبرو شدهاند که چگونه در بازار دخالت کنند تا فزایندگی قطبی شدن کار، و شکاف درآمدی را در اقتصاد دانشبنیان، که نوآوری منبع اصلی رشــد آن است، مهار کنند. مسأله اصلی این است که چگونه گونههای سیاستگذاری از ابعاد مختلف هماهنگ و هم افزا شود تا رشد فراگیر در اقتصاد دانشبنیان رخ دهد. بر مبنای چارچوب مفهومی، تحلیل برای سنجش کمی آثار کلان اقتصادی بستهی سیاسـتگذاری برای نوآوری، آموزش، و مالیاتی گذاری صورت گرفت، با این هدف که مشکلات ساختاری ناشی از تغییرات فناورانهی عامل محور از میان برداشته شود. برای تحلیل، از مدل (CGE) دانشبنیان استفاده، و نقش بالقوهی بستههای سیاستگذاری سه حوزهی متفاوت سیاستی سنجیده شده است: یک، سیاست نوآوری شامل افزایش سـرمایهگذاری در D&R برای پیش راندن فعالیتهای نوآورانه؛ دو، سیاست آموزشی با افزایش سرمایهگذاریها در آموزش، برای تشویق کارکنان به باز مهارت آموزی یا ارتقای مهارت تا آنها را برای رقابتپذیری در سازگاری با دگرگونیهای شتابان فناوری توانمند سازد. برای مطالعه بیشتر لطفا به فایل کتاب مراجعه کنید.